Blog
Jak sprzedać mieszkanie drożej?
Aby szybko sprzedać mieszkanie drożej, często wystarczy zaledwie parę kroków. Przedstawiamy poradnik, w którym opisujemy jak skutecznie sprzedać nieruchomość. Dzięki niewielkim zmianom możliwe jest uzyskanie dużo wyższej ceny. Z artykułu dowiesz się:

Promocja ofert
Pierwsze pytanie, na które warto sobie odpowiedzieć, to gdzie zamieścić ogłoszenie o sprzedaży naszej nieruchomości. Obecnie znaleźć można kilkadziesiąt, a nawet kilkaset portali z ofertami sprzedaży nieruchomości. Warto postawić się na miejscu kupującego i zastanowić się, gdzie szukałoby się ogłoszenia samemu. Znakomita większość zainteresowanych nabyciem nieruchomości trafia na portale takie jak otodom.pl czy OLX.
Niestety, tam gdzie najwięcej szukających, tam jest też najwięcej ofert nieruchomości, a więc jako sprzedający mamy pokaźną konkurencję. Istotne staje się zarządzanie pozycją oferty w serwisach, do czego wykorzystać można różnorodne narzędzia służące do promocji ofert. Odpowiednie promowanie oferty sprzyja docieraniu do większej liczby odbiorców, co przekłada się na większe zainteresowanie, a tym samym szybszą sprzedaż.
Wykorzystanie wszystkich dostępnych opcji promocyjnych oznacza jednak spory wydatek, dlatego kampanię promującą warto tworzyć w sposób przemyślany. Jak wybrać odpowiednie promowanie oferty? Tutaj niestety nie ma złotej rady. Strategia marketingowa ekspertów wynika najczęściej z bogatego doświadczenia i obserwacji rynku, jako że jego poszczególne sektory charakteryzują się specyficznymi cechami wpływającymi na sposób promocji ofert.

Dobre zdjęcia
Szacuje się, że w trakcie przeglądania ofert nieruchomości, odbiorcy skupiają aż 80% uwagi na zdjęciach. Można więc powiedzieć, że dobrze przygotowane zdjęcia są kluczem do atrakcyjnej oferty. Jak zrobić dobre zdjęcia nieruchomości? Należy przede wszystkim skupić się na aspektach, takich jak odpowiednie kadrowanie, kompozycja, oświetlenie, ekspozycja, czy też odpowiedni kąt, który pozwoli na przestrzenne wyobrażenie sobie pomieszczenia.
Wykonując zdjęcia nieruchomości, trzeba pamiętać o odpowiednich ustawieniach aparatu, takich jak balans bieli oraz ustawienia przysłony. Warto wykonać kilka zdjęć z tej samej perspektywy, stosując różnorodne ustawienia. W efekcie podczas późniejszej obróbki zdjęć uzyskuje się lepszy efekt końcowy, uzyskany między innymi, poprzez grę świateł i kolorów.

Home Staging
Home Staging to wciąż nowość na polskim rynku i tylko w nielicznych ofertach widać działania podjęte w tym kierunku. Na czym zatem polega Home Staging? Najprościej wytłumaczyć można to określenie jako wszelkie działania przygotowujące nieruchomość do sprzedaży. Warto pamiętać, że pierwsze wrażenie odgrywa kluczową rolę, dlatego to właśnie na nim skupia się Home Staging. Dotyczy to zarówno przygotowania zdjęć, jak również samej prezentacji. Dzięki odpowiednio przygotowanemu Home Stagingowi nieruchomość nabiera wyjątkowego charakteru i unikatowej prezencji.
Pierwsze korzyści uzyskujemy już na etapie zdjęć – atrakcyjniejsze zdjęcia przyciągają więcej zainteresowanych nieruchomością, pozwalają wyróżnić się pośród setek ofert, a w konsekwencji przyspieszyć proces sprzedaży. Światowa pionierka Home Stagingu, Barbara Schwarz, dowodzi w swoich badaniach, że odpowiednie przygotowanie nieruchomości pozwala na osiągnięcie nawet 10% wyższej ceny nieruchomości oraz skraca czas jej sprzedaży aż o 40%. Drugim etapem, na który wpływ ma Home Staging jest prezentacja nieruchomości. Większość klientów decyzje podejmuje niemal zaraz po przekroczeniu progu mieszkania. Istotne jest to, jak zainteresowany czuje się w danej przestrzeni.
Zakres działań objęty szerokim terminem Home Stagingu budzi wciąż kontrowersje, gdzie kończy się “upiększanie” nieruchomości, a zaczyna się gruntowny remont. Chcąc zadbać o nieruchomość i zwiększyć jej atrakcyjność, należy zwrócić uwagę zarówno na działania całkowicie podstawowe, takie jak ogólne porządki i estetyka powierzchni, jak również działania nieco bardziej skomplikowane. Warto rozważyć elementy wyposażenia, które wpływają na wartość nieruchomości i pozbyć się przedmiotów ją “zagracających”. Jasność, czystość i funkcjonalność przestrzeni to jedne z pierwszych czynników weryfikowanych przez zainteresowanych. Dobrze widziane są drobne prace techniczne, ponieważ “świeżo wymienione gniazdka elektryczne” stanowią wartość dodaną w przeciwieństwie do listy usterek do naprawy.
Home Staging to również szereg działań stanowiących “sztukę wykończenia”. Odpowiednie nasłonecznienie nieruchomości, przyjemny zapach panujący w pomieszczeniach czy drobne ozdoby wypełniające puste powierzchnie to przykłady trików stosowanych przez Home Stagerów do podniesienia atrakcyjności nieruchomości.
Home Staging warto rozpatrzeć nie tylko w sytuacji, gdy nieruchomość przez jakiś czas nie wzbudza oczekiwanego zainteresowania. Opisane działania przekładają się na wymierne korzyści. Warto pamiętać, że mowa o praktykach zarówno wymagających większych nakładów finansowych, jak również nieraz bardzo drobnych inwestycjach. Niemniej jednak inwestycje te przekładają się na zysk znacznie przekraczający poniesione koszty.

Znajomość trendów na rynku
Rynek nieruchomości to miejsce, gdzie codziennie pojawia się od kilku do kilkunastu bardzo podobnych ofert. Myśląc o skali całego lokalnego rynku nieruchomości, oznacza to kilkadziesiąt ofert, które stanowią bezpośrednią konkurencję dla przygotowywanej oferty. Zatem jak wyróżnić się na rynku nieruchomości? Dzięki znajomości trendów oraz odpowiednio przygotowanej kampanii promującej ogłoszenie, możliwe jest znaczne skrócenie procesu sprzedaży.
Znajomość bieżących cen na rynku pozwoli wystawić ofertę z optymalną ceną za nieruchomość. Jaką znaleźć optymalną cenę za nieruchomość? Sprzedającym zależy na uzyskaniu jak najwyższej stawki, jednak należy pamiętać, że rynek jest weryfikowany przez popyt, więc zbyt wysoka cena nie zachęci kupujących. Zbyt niska natomiast może wywołać żal, że zarobek znacząco odbiegł od oczekiwań. Jednym z narzędzi pozwalających na dokładne przestudiowanie aktualnych stawek możliwych do osiągnięcia jest Mapa Cen Transakcyjnych.
Dzięki niej obserwować można kwoty, w których zostały sprzedane nieruchomości w ostatnim czasie. Należy pamiętać, że ceny ofertowe nie pokrywają się zazwyczaj z cenami transakcyjnymi. Pierwsze z nich mogą być zawyżone i wiązać się z wysokimi oczekiwaniami sprzedających. Natomiast ceny transakcyjne to stawki, które faktycznie uzyskano w momencie sprzedaży nieruchomości. Jednak zadanie nie jest tak proste, ponieważ wartości uzyskane m. in. z rejestru transakcji to wartości historyczne, co oznacza, że od transakcji dokonanych zaledwie dwa miesiące temu, ceny nieruchomości mogły wzrosnąć nawet o parę procent. Dlatego też specjaliści na rynku nieruchomości na bieżąco śledzą trendy, które pozwalają odpowiednio oszacować cenę możliwą do uzyskania za daną nieruchomość.

Wizualizacje 3D
Chociaż nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, wiele osób nie ma dobrze rozwiniętej wyobraźni przestrzennej. Oglądając plan mieszkania, nie zawsze jesteśmy w stanie dobrze wyobrazić sobie przedstawione wnętrze. W czasie prezentacji mieszkania zarówno w stanie deweloperskim, jak również tym wymagającym gruntownego remontu, potencjalni nabywcy często mają kłopot z “zagospodarowaniem” w głowie prezentowanej przestrzeni.
Dzięki wizualizacji 3D możliwe jest uzyskanie trójwymiarowego modelu nieruchomości, który zostanie dodatkowo wyposażony w przykładowe umeblowanie. Tym samym oferujemy nie tylko “cztery kąty”, ale również wirtualną instrukcję z przykładową aranżacją sprzedawanej przestrzeni. Dzięki przykładowej aranżacji wnętrza, potencjalny klient może zostać zainspirowany do urządzenia mieszkania i w rezultacie przekonać się do jego nabycia. A więc realistyczne wizualizacje 3D zdecydowanie przyciągają większą uwagę potencjalnych nabywców, pozwalając im przekonać się, że jest to odpowiednie dla nich mieszkanie.

Wirtualny spacer
Wirtualne spacery cieszą się coraz większym powodzeniem wśród odbiorców aniżeli tradycyjne formy przedstawienia nieruchomości. Jednak ofertom umożliwiającym odbycie wirtualnego spaceru przypisuje się nie tylko prosperujące zainteresowanie potencjalnych nabywców, ale także profesjonalizm sprzedającego widoczny w starannym przygotowaniu wystawionej nieruchomości. Według danych Otodom, oferty zawierające Wirtualny Spacer generowały aż o 50 procent więcej zapytań od klientów w porównaniu do ofert dysponujących wyłącznie zdjęciami.
Niektórzy twierdzą, że przez wirtualny spacer klienci zauważają szybciej ewentualne niedoróbki lub słabsze aspekty nieruchomości, jednak warto zastanowić się, czy chcemy takie rzeczy “zamiatać pod dywan”, czy w sposób transparentny zachęcać odbiorców do nabycia nieruchomości. Dodatkowo dbamy w ten sposób o bardzo cenny kapitał obu stron transakcji- czas. Oglądanie nieruchomości poprzez wirtualny spacer pozwala na pierwszy etap weryfikacji zainteresowania. Klient przychodzi na prezentację nieruchomości, by upewnić się, że jest ona faktycznie taka, jak zaprezentowano w wirtualnym spacerze, dzięki czemu możemy liczyć na znaczne skrócenie procesu sprzedaży.
Co potrzeba do wykonania wirtualnego spaceru? Niezbędny będzie odpowiedni aparat fotograficzny lub kamera, które wykonują zdjęcia 360 stopni, statyw oraz specjalistyczna aplikacja lub oprogramowanie do obróbki przygotowanego materiału i przygotowania trójwymiarowego modelu.

Podsumowanie
Sprzedaż mieszkania to dość skomplikowany proces, jednak dzięki niewielkim zmianom można uzyskać znacznie wyższą cenę. Część zadań wymaga specjalistycznego sprzętu lub doświadczenia na rynku, dlatego chcąc uzyskać optymalną cenę nieruchomości, warto rozważyć pomoc ze strony ekspertów.